İslam’ın ZAZALARCA kabülünden sonra ortaya çıkan Zaza-İslam devletleri arasında askerî gücü en yüksek olan ve egemenlik alanı içerisinde büyük bir otorite kuran Ziyar Zaza Devleti ( آل زیار - Ziyarids) 928 yılında kuruldu.
Deylem (Deyleman - Dailam) Aşireti’ne mensup Merdaviçê Ziyar tarafından Orta İran’ı da kapsayan bir coğrafyada kurulan devlet, Zazaların son büyük egemenliği oldu.
Merkezi Cürcan’ın kuzeyi ve Mazendaran’da bulunan ve 928-1043 yılları arasında yaşan devletin egemenlik alanı Taberistan ve Cürcan’ı da içine alarak güneyde İsfahan ve Hamedan’a, batıda El Cezire ve Irak’a, kuzeyde ön Kafkasya’ya kadar uzanıyordu.
Taciklerin İran’da kurduğu ve 875-999 yılları arasında hüküm süren Samanîler Hanedanlığı’nda bir ordu komutanı olan Merdaviç’in Hamedan ve İsfahan’da 928′de başlattığı halk ayaklanması kısa sürede büyük bir taraftar kitlesi buldu.
9. yüzyılın sonlarına doğru İslam’ı kabul eden Deylem Aşiretleri’nin Keya Antlaşması ile bir araya gelmesi 930′da devletleşmenin önünü açtı.
Böylece, bu dönemde İslam ümmeti içerisinde kahramanlıklarıyla ünlenen Zazalar, 6 hükümdar tarafından yönetilecek ve egemenlik alanlarında birkaç yeni Zaza devletinin tarih sahnesine çıkmasına sebep olacaktı.
Sırasıyla,
Mardaviçê Zîyar (928-934),
Weşamgerê Zîyar (934-967),
Zehîrodelê Bêstûn (967-976),
Şemsül Mualî Ebulhassan Kawûs (976-1012),
Felekül Mualî Menûşehrê Kawûs (1012-1031) ve Enûşirwanê Menûşehr (1031-1043) adlı emirlerin Keykawûs adını alarak hükümdarlık ettiği Ziyarlar, önce yine bir Zaza hükümdarlığı olan Alumutlar’ın ardından Selçukluların saldırıları sonrası zayıflayarak yıkılmıştır.
Gelişmiş bir askerî güce sahip olan Ziyarlar döneminde İslam sonrası Zaza mimarisi büyük bir gelişme kaydetmiş, özellikle astronomi, fizik, tıp ve matematik alanlarında büyük bilim adamları yetişmişti.
Kab Kültürü’nün (konik kubbe veya kümbet) disipline edilmiş ilk halinin mimariye uyarlanmasıyla oluşturuldu 10 köşeli güneş şeklinde yapılan Qaba Kawûs (Gonbad-e Qabus) aynı zamanda bir gözlemeviydi de. El-Burunî gibi bilimadamlarının yetiştiği bu dönemde Zaza emîri Keykawus’in amcası tarafından yazılan Kawûsname (Kâbûsname), devlet felsefesine getirdiği yeni açılımlar ve sosyolojik tespitleriyle kıymetini günümüze dek koruyabilmiştir.